Jak si vybrat správnou munici

Průbojná, explozivní nebo gumoví medvídci?

Jak jste jistě už všichni pochopily, dnes se budeme bavit o munici, na kterou můžeme ve hře narazit. Zvolit správný typ munice ve správné situaci je někdy čin, který rozhodne nejen o přežití, ale někdy dokonce i o vítězství. Nebudeme nic dále natahovat a jde se na věc!

Určitě to sami znáte. Stojíte schovaní v křoví s Vaším oblíbeným stíhačem a čekáte na nepřítele. V dáli se objeví nepřátelský stroj a Vy se můžete pomalu uslintat nadšením, že budete mít za chvilku na účtu o zářez navíc. Nabijete, vystřelíte a nic. „Odrazila se!“ Nabijete znovu. „Pal!“ A ono zase nic. No, a aby toho nebylo málo, z ničeho nic to udělá lup a už koukáte jen na tu kupku železa, co Vám po tanku zbyla. Nepřátelský dělostřelec je v sedmém nebi a Vaše klávesnice schytává jeden úder za druhým. Čím se to však dá všechno změnit? Odpověď je prostá. Municí.
 

Ve hře se v momentální době nachází pět druhů munice. Prvním druhem je munice průbojná (AP), následuje munice explozivní (HE), podkaliberní (APCR), kumulativní (HEAT) a opět explozivní (HESH). Pojďme si tyto druhy popsat a uvést si příklady správného použití.

Průbojná – jedná se o munici s označením AP. Ve hře je to nejčastěji používaným typem munice a to oprávněně. Dá se říci, že v 90 % případů je tato munice vhodná. Náboj po vystřelení z hlavně letí po přímce vysokou rychlostí přímo ke svému cíli, díky čemuž je možné trefit i rychle se pohybující nepřátelské vozidlo. Nevýhodou však je, že pokud náboj nepropenetruje, neboli neprojde, nepřátelským pancířem tak se odrazí a nezpůsobí žádné poškození. Další nevýhodou se stává fakt, že se zvětšující vzdáleností nepřítele střela zpomaluje a s tím se zmenšuje i její průbojnost. Tento pokles ovšem není tak rapidní jako u munice podkaliberní. Celkově se jedná o asi nejlepší druh minuce ve hře.

Explozivní – je munice s označením HE nebo HESH. Co se HESH týče, tak se ve hře chová naprosto identicky jako náboje s označení HE, proto se nadále budu bavit jen o použití HE munice. HESH může ve hře nabít pouze jediné vozidlo a to sice britský stíhač desáté úrovně FV215B (183). Vzhledem k tomu, že se oba typy chovají identicky, bude pro ně platit to samé. Explozivní munice má o poznání menší průbojnost než munice průbojná. Naproti tomu dokáže udělit drtivé poškození. Mnohdy tanky s houfnicemi, což jsou krátká děla primárně využívající explozivní munici, dokáží sestřelit své nepřátele na jedinou ránu. Například KV-2, Hetzer, atd. Již zmiňovanou nevýhodou je extrémně nízká průbojnost. Naopak výhodou je udělení poškození při nárazu střely na cíl. Střela vybouchne na povrchu, ale svými střepinami, či tlakovou vlnou může zasáhnout posádku nebo životně důležité součásti nepřátelského tanku.  To je úžasná věc, když potřebujeme provést decap, neboli snížit počet bodů obsazení na vlastní základně. Když se rychle vracíte, je důležité nepřátelský tank alespoň nějak poškodit, aby se resetovali jeho body obsazení a na to je HE ideální. Nejednou tím rozhodnete o výsledku celé bitvy. Navíc má tato munice, vzhledem k své struktuře větší pravděpodobnost na zapálení nepřítele. Co se trajektorie střeli týče, náboj letí po mírné parabole a to znamená, že je těžší trefit pohybující se cíl. Naopak nám to zase dovoluje střílet mírně za kopec. A ještě jedno upozornění na závěr. Nepoužívejte tuto munici proti tankům s představeným pancířem, respektive miřte na místa, kde tanky tento typ pancíře nemají. Tento pancíř totiž zlikviduje i onu téměř stoprocentní šanci na udělení alespoň nějakého poškození.

Podkaliberní – munice, která je zase pro změnu téměř identická s municí průbojnou. Funguje úplně stejně a proto i její využití je naprosto identické. Důležitým faktem však je, že tato munice je lehčí. To má za následek větší průbojnost na kratší vzdálenosti, protože střela může dosahovat vyšší rychlosti letu. Se vzdáleností se však průbojnost rapidně zmenšuje a její hodnoty klesají pod hodnoty munice průbojné a to vcelku rapidně.

Kumulativní – poslední typ munice nese označení HEAT. Jejich nevýhodou je doba, za kterou střela doletí k cíli. Zkrátka a dobře vystřelíte, dáte si kafíčko, umyjete hledí a okopete zahrádku a až poté střela zasáhne cíl. To je samozřejmě trochu nadnesené, ale tato skutečnost téměř znemožňuje zásah rychle se pohybujících cílů na větší vzdálenosti.  HEAT střely si sebou však nesou i výhody, kterými jsou poškození blížící se tomu, které udělíte HE municí a průbojnost, která se však naopak podobá AP munici. Tudíž téměř dokonalá kombinace. Problém je, že nedisponují schopností HE udělit poškození při nárazu na cíl. Tuto munici doporučuji používat proti strojům, u kterch máte velikou šanci penetrace  a nebo s ní střílet na weakspoty (místa, kde má nepřátelský stroj menší hodnoty pancíře a jsou tedy lehčeji prostřelitelná) nepřátel.

To je ve zkratce vše podstatné. Co si z tohoto článku tedy odnést? Na větší vzdálenosti používejte munici průbojnou. Na kratší vzdálenosti a proti těžce opancéřovaným cílům, používejte munici podkaliberní. Je-li třeba rychle srazit body poškození na vaší základně nebo dostanete-li se k nepříteli zezadu, pak střílejte municí explozivní. Kumulativní střeli používejte proti cílům, u kterých jste si jisti, že je prostřelíte.